Oplader elektrische fiets

Fietsbatterij opladers zijn in type Lithium-ion (Li-ion) en Nikkel-metaalhydride (NiMH) voor oplaadbare fietsbatterijen die worden gebruikt in elektrische fietsen. Het belangrijkste verschil tussen de twee heeft betrekking op de chemie van de batterij. Het gebruik van een specifieke oplader voor elk type batterij is essentieel om optimale prestaties, levensduur en veiligheid te waarborgen.

Lithium ion fiets batterij:

De Lithium ion batterijen hebben over het algemeen een hogere energiedichtheid, wat betekent dat ze meer energie kunnen opslaan in een lichtere en compacter formaat. Lithium batterijen vereisen een specifieke laadprocedure om overladen te voorkomen. Overladen kan leiden tot beschadiging van de batterij en in extreme gevallen tot veiligheidsproblemen, zoals oververhitting.

NiMH fiets batterij: 

Deze maken gebruik van een elektrolyt op basis van een metaalhydride, en ze hebben een iets lagere energiedichtheid dan Li-ion batterijen. Deze werden gebruikt in de eerste elektrische fietsen. Hebben een andere laadprocedure nodig in vergelijking met Li-ion. Over het algemeen zijn ze minder gevoelig voor overladen dan Li-ion batterijen. 

Het is van cruciaal belang om de juiste oplader te gebruiken voor het specifieke type batterij dat in de elektrische fiets wordt gebruikt. 

De laadspanning van de oplader:
Er zijn verschillende soorten motoren die in de elektrische fiets wordt toegepast. De motor spanning bepaald welke type accu er in de fiets zit, 24 volt, 36 volt of 48 volt. 

- 24 volt Lithium accu
Een lithium fietsaccu voor 24 volt motoren, wordt gemaakt uit 7 serie geschakelde lithium celgroepen, ook wel genoemd als 7S ( 7 Serie cellen) 25,2 of 25,9 volt nominaal. Deze fietsaccu wordt opgeladen tot een eindspanning van 29,4 volt. Deze eindspanning staat vaak onder op een 24 volt Lithium oplader voor elektrische fietsen vermeld.

- 36 volt Lithium accu
Een 36 volt elektrische fiets heeft een 10S accupack met een nominale spanning van 37 volt. De eindspanning van de oplader is 42 volt. De laadstroom van de lader ( Ampere) mag wel varieren. De meeste opladers laden de fietsaccu met 2 A, de snelladers kunnen 4 of 5 A aan laadstroom leveren. Bij het gebruik van snelladers loopt de accutemperatuur verder op en zal de levensduur van de accu beperken. 

- 48 volt Lithium accu
De meeste Speed pedelecs en E-scooters hebben een 48 volt motor. Dit is een 13S systeem en komt nominaal uit op een spanning 48,1 volt nominaal. De oplader geeft een eindspanning van 54,6 volt. 

Het is belangrijk om de specificaties van zowel de batterij als de oplader te controleren ern ervoor te zorgen dat ze compatibel zijn met elkaar.
Gebruik NOOIT een oplader die niet is ontworpen voor het specifieke batterijtype van je elektrische fiets.
De meeste opladers voor elektrische fietsen hebben ook een specifieke aansluit plug voor de accu. Bekijk hiervoor Keuzehulp lader fietsbatterij.